torsdag den 10. maj 2012

نفت میدهیم جنس بنجول و یا پول بنجول باید بگیریم

دريافت پول نفت صادراتي به‌چين؛ طلا يا «یوان»
21 اردیبهشت ماه 1391 - 10:58:31
اگر تمام پول نفت فروخته شده‌مان به «يوان» دريافت شود، اين ارز روي دست‌مان مي‌ماند. بنابراين مجبوريم جنس اضافه چيني بخريم يا در خود چين نگه‌داريم كه در اين صورت قدرت خريدمان در بازرهاي بين‌المللي كاهش مي‌يابد
دريافت پول نفت صادراتي به‌چين با «طلا» يا «يوان» از چند زاویه قابل تحليل است. در يك زاويه، گرفتن «يوان» چيني، وقتي كم‌مشكل است كه بتوانيم آن را در بازارهاي آسيايي يا نقاط ديگر دنيا به ارزهاي معتبر تبديل كنيم. اگر اين امكان وجود نداشته باشد بايد بنويسيم فروش نفت به چين و دريافت «يوان» مساوي است با خريد جنس چيني. در گوشه ديگر، اين نكته را هم بايد ديد كه به هر حال ايران برخي اجناس مورد نيازش را از چين وارد مي‌كند. اگر «يوان» دريافتي، به اندازه نيازهاي واقعي وارداتي ما از اين كشور باشد، گرفتن «يوان» در قبال فروش نفت، گزينه مردودي نيست. اما اگر تمام پول نفت فروخته شده‌مان به «يوان» دريافت شود، اين ارز روي دست‌مان مي‌ماند. بنابراين مجبوريم جنس اضافه چيني بخريم يا در خود چين نگه‌داريم كه در اين صورت قدرت خريدمان در بازرهاي بين‌المللي كاهش مي‌يابد.

بايد تاکید کرد در اين شرايط، مبادله نفت با طلا مي‌تواند گزينه بهتر باشد. به شرط آنكه محموله طلا را به صورت فيزيكال و خارج از سنترال بانك‌ها دريافت كنيم، مي‌توانيم تحريم‌ها را دور بزنيم. اين نكته را نبايد فراموش كرد كه ما در حال حاضر، قسمت‌هايي از اقيانوس را مي‌رويم كه قبلا كسي نرفته است. پس ممكن است نوسان قيمت طلا به نفع يا ضرر ما تمام شود. مي‌توان راه ديگري را هم مد نظر گرفت. چيني‌ها مي‌توانند به عنوان واسطه، اجناس مورد نياز كشور را از طرف ايران از كشورهاي اروپايي خريد كنند و از طرف ما يوان به آنها بدهند. در اين شرايط ايران درصدي را به عنوان حق واسطه‌گري به چيني‌ها خواهد داد. هر چند همين الان هم برخي اجناس مورد نياز صنايع، با دو، سه واسطه به ايران مي‌رسد.

همه اميدوارند كه در مذاكرات 1+5 و ايران در بغداد گشايشي حاصل شود. آن‌طور كه از تحولات به نظر مي‌آيد مي‌توان چنين پيش‌بيني‌اي را داشت كه تغييرات صورت گرفته در صحنه بين‌المللي هم به كاهش فشارها بر ايران كمك كرده است. اگر فشارها برداشته و درهاي بسته باز شود يك بازي برد–برد بين طرف‌هاي تجاري و ايران آغاز خواهد شد. هم اقتصاد ايران سود مي‌برد هم تجارت جهاني. تجار و سرمايه جهاني هم به ايران سرازير خواهند شد. بسته بودن درها به نفع هيچ‌كس نيست.
نويسنده : نرسي قربان - شرق

Ingen kommentarer: