tirsdag den 3. juli 2012

بالاي شهر 8‌ميليون، پايين شهر 2‌ميليون


محمدحسین نجاتی: 9/38‌درصد مدارس شهر تهران براي ثبت‌نام دانش‌آموزان بين دو تا هشت‌ميليون تومان پول دريافت مي‌كنند. اين مدارس كه به مدارس غيرانتفاعي مشهور هستند هم‌اكنون يك‌هزار و 531 از سه‌هزار و 956 مدرسه شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.
اين موضوع البته با شرایط شهريه‌هاي مدارس غيردولتي با ايام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نيز همراه شده است. هم‌اكنون از نقاط مختلف شهر تهران خبر مي‌رسد شهريه‌هاي اعلام شده از سوي مدارس غيردولتي به بهانه‌هاي مختلف همچون برنامه‌هاي فوق‌برنامه با رقم مصوب و اعلام‌شده از سوي وزارت آموزش‌وپرورش متفاوت است.

مهربانان : در قانون اساسی همین دولت هم حق تحصیل برای همه کودکان ایران منظور شده است
 ولی پول دارترها مقدم تر هستند واگر به اینها هزاران تبعیض دیگر را در رابطه با پول و قدرت ان از مزایای جامعه بیفزاییم کم کم به همان دروازه ناکجا اباد نزدیک می شویم اینجا ما از تغذیه رایگان و شهریه مجانی در همه ستوه مدارس حرف نمیزنیم همچنین از کمک هزینه دانشجویی و دیگر حقوق تحصیلی نمی گوییم چرا که مردم این چیزهارا در تخیل خود هم باور ندارند . در هر حال اینجا همه با هم برابرند فقط بعضیها برابر ترند


بالاي شهر 8‌ميليون، پايين شهر 2‌ميليون

مدل حاكم بر مدارس غيرانتفاعي مبني بر پرداخت پول بيشتر در قبال خدمات آموزشي بهتر و بيشتر، علاوه بر بي‌عدالتي‌اي كه
همراه با كاهش كيفيت مدارس دولتي به سيستم آموزشي كشور تحميل مي‌كند، در بطن خود نيز تفاوت‌هايي ميان پايين شهر و بالاي شهر دارد.
به طوري‌كه ميانگين شهريه‌هاي مصوب در مدارس غيردولتي مناطق يك تا پنج شهر تهران در مقطع پيش‌دانشگاهي
حدود پنج‌‌ميليون تومان و در مقطع پيش‌دبستاني يك‌‌ميليون‌وصد‌هزار تومان است. در حالي كه در مناطق جنوبي و جنوب‌غربي شهر تهران كه شامل مناطق 14 تا 19 مي‌شود شهريه مدارس پيش‌دانشگاهي به طور ميانگين يك تا دو‌ميليون و شهريه مدارس پيش‌دبستاني حدود 500‌هزار تومان است.

مساله‌اي كه با ميانگين درآمد و اختلافات طبقه‌اي ميان مناطق شمال و جنوب شهر ارتباط معناداري را دارد و به طور قطع ميزان خدمات آموزشي و كيفيت آنها با توجه به ميزان بالاي شهريه‌ها در مناطق شمالي با مناطق جنوبي قابل قياس نيست'
.
گرچه برخي از نفرات برگزيده كنكور طي سال‌هاي اخير از مناطق محروم و برخي مدارس دولتي در كلانشهر‌ها پا به دانشگاه‌هاي معتبر گذاشته‌اند اما برخورداري بالاي دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي از پشتوانه پولي كه پرداخت كرده‌اند، عملا فضا و معادلات عادلانه رقابت سالم در كنكور را به هم زده است.
/38
‌درصد مدارس شهر تهران براي ثبت‌نام دانش‌آموزان بين دو تا هشت‌ميليون تومان پول دريافت مي‌كنند.

اين مدارس كه به مدارس غيرانتفاعي مشهور هستند هم‌اكنون يك‌هزار و 531 از سه‌هزار و 956 مدرسه شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

Ingen kommentarer: