mandag den 10. september 2012

توصيه دولت کانادا: از رفتن به ايران خودداری کنيد

توصيه دولت کانادا: از رفتن به ايران خودداری کنيد

جان برد، وزير خارجه کانادا از شهروندان اين کشور خواست از سفر به ايران خودداری کنند.
وی طی مصاحبه ای گفت، ما به کاناداييها توصيه کرده ايم که از سفر به ايران پرهيز کنند.
وی افزود، مهمترين مسئله امنيت آنهاست و مسئوليتش بر دوش من است که اطمينان حاصل کنم هيچ خطری زنان و مردانی را که به درخواست دولت کانادا به ايران می روند تهديد نمی کند.
وزير خارجه کانادا در ادامه گفت، شرايط به قدری بد شده است که من ديگر نمی توانستم از کارمندان دولت، که نه سرباز هستند و نه پليس، بخواهم خطر کنند.

قطع روابط با جمهوری اسلامی، به دلایل حقوق بشری
خبرگزاری هرانا - به دنبال تصمیم دولت کانادا برای تعطیل کردن سفارت جمهوری اسلامی در این کشور و مهلت پنج روزه به دیپلمات‌های ایرانی برای خروج از آن کشور، هواداران حقوق بشر اعلام داشته‌اند که عامل اصلی تصمیم تند و بی‌سابقه دولت کانادا نقص حقوق بشر در ایران و فشاری است که افکارعمومی کانادا به دولت آن کشور وارد آورده‌اند.
بنا به گزارش روزآنلاین، وزارت خارجه کانادا، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام تعطیلی سفارت این کشور در تهران، گفت که دیپلمات‌های ایرانی در کانادا "عناصر نامطلوب" هستند و تنها پنج روز وقت دارند تا این کشور را ترک کنند. همچنین کلیه روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا نیز به حالت تعلیق درآمده است.
روابط جمهوری اسلامی و کانادا، چند سالی است که به تیرگی گرویده است. کانادا در سال‌های گذشته از جمله کشورهایی بوده که به شدت از نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و از جمله مدافعان همیشگی برخورد با ایران در عرصه‌های بین المللی بوده است. دولت کانادا چند ماه پیش خدمات کنسولی به ایرانیان در سفارت این کشور در تهران را متوقف کرده بود.
روابط میان ایران و کانادا، پس از قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی – کاندایی در سال ۸۲ در زندان اوین، دچار مشکل شد. وی براساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی در زندان و به دلیل "برخورد جسم سخت با سر" درگذشت. آن زمان اصلاح طلبان سعید مرتضوی را به قتل زهرا کاظمی متهم کرده بودند.
دولت کانادا چندین بار درخواست کرد که جنازه زهرا کاظمی برای بررسی بیشتر به این کشور ارسال شود، مساله‌ای که هیچ‌گاه تحقق نیافت.
پس از آن روابط میان دو کشور به بهانه‌های مختلف سرد‌تر شد و در ‌‌نهایت از سطح سفیر به سطح کاردار تقلیل یافت و در نهایت کانادا سفارت خود در ایران را تعطیل کرد.
کانادا پس از بریتانیا دومین کشوری است که در عرض یک سال گذشته و همزمان با بالاگرفتن کشمکش ایران به کشورهای غربی، سفارت خود در ایران را تعطیل می‌کند.

Ingen kommentarer: