mandag den 12. marts 2012

چهارشنبه سوری همچون سایر رسم های کهن ایرانی سنت زیبایی است


ترانه قدیمی‌ چهارشنبه سوری.این ترانه بیش از ۵۰ سال پیش توسط مهدی مقدم اجرا، در استودیو رویال ضبط و بر روی صفحهٔ گرامافون عرضه شده.
چهارشنبه سوری همچون سایر رسم های کهن ایرانی سنت زیبایی است. آتش آلاینده ی ناپاکی هاست و پریدن از روی آن معانی نمادین بسیار دارد. «گذر سیاوش از آتش» یکی از این نمونه هاست. .سوگ سیاوش یکی از شور انگیز ترین و غم آلود ترین داستان های شاهنامه فردوسی است*. سیاوش فرزند کاووس از رستم رسم پهلوانی ، فرهیختگی و رزم می آموزد . در بازگشت ، سودابه همسر کاووس شاه به سیاوش دل می بندد اما او که آزرم و حیا و پاک دامنی و عفاف آموخته است تن به گناه نمی سپارد و از جانب سودابه به دروغ متهم می شود . سیاوش برای اثبات بی گناهی خویش ازمیان آتش می گذرد و از این آزمایش ، سرافراز بیرون می آید . آتش، با تمام سوزانندگی اش سیاوش را از خود به سلامت عبور می دهد همانگونه که پیش از آن بر ابراهیم گلستان شده بود.
آتش این روزها واژه ی دوری نیست،همه جا صحبت از آتش جنگ است، صحبت از خاکستر شدن ارزش ها، صحبت از سوختن فرصت ها و نسل ها و امیدها ست. آتشی که سالهاست در این نیستان اقتاده حکایت قدیمی همان آتش و آزمون است .اینک ، آخرین سه شنبه ی سال ما از روی آتش می پریم. باشد که آتش، ریشه ی جهل و نادانی و ظلم را در سرزمین مان بسوزاند.کاش گذر همه ی ما از آتش ، همچون سیاوش با سرافرازی و سلامت و پیروزی باشد.

Ingen kommentarer: