onsdag den 30. november 2011

سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا گفت که کشورش حمله به سفارت بریتانیا را به شدت محکوم می کند و آماده است که از همپیمانانش در شرایط سخت حمایت کند.

هنوز ساعتی از انتشار اخبار مربوط به حمله مهاجمانی که خود را دانشجویان بسیجی می نامیدند به سفارت انگلستان نگذشته که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا حمله به مجموعه‌های سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرده و خبرها از بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل حکایت دارند.
واکنش بریتانیا، آمریکا و اروپا
همزمان دولت بریتانیا در اعتراض به این حمله کاردار ایران در لندن را به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرده است.
سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا گفت که کشورش حمله به سفارت بریتانیا را به شدت محکوم می کند و آماده است که از همپیمانانش در شرایط سخت حمایت کند.
یک سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از وقایع امروز تهران به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را "حمله ای کاملا غیر قابل قبول" خواند.
در این حال نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت و گو در مورد این وقایع را آغاز کردند.
این در حالی است که مهاجمانی که وارد سفارت انگلستان در تهران شده بودند، بالاخره پس از ساعتها اشغال این سفارت و باغ قلهک، توسط ماموران نیروی انتظامی و پلیس دیپلماتیک از محل سفارت خارج شده اند. همزمان وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی نسبت به این حادثه ابراز تأسف کرده است.
بیانیه وزارت امور خارجه
در سوی دیگر این منازعه اما وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه خود از آنچه رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضین تجمع کننده مقابل سفارت انگلیس خواند ابراز تاسف کرده است.
این وزارتخانه در بیانیه خود از برخی رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضین که علیرغم تلاش نیروی انتظامی و تقویت نیروهای حفاظت کننده، وارد محوطه سفارت و باغ قلهک شده اند، ابراز تاسف کرده و از مسئولین امر خواسته تا اقدامات و بررسی های فوری و ضروری در این رابطه به عمل آورند.
ابلاغ قانون کاهش روابط
همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ، قانون کاهش رابطه با بریتانیا را برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است.
طبق قوانین جمهوری اسلامی رئیس دولت موظف است ظرف پنج روز پس از ابلاغ ، قانون را برای اجرا به دستگاههای مربوطه بفرستد.
یکشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی کلیات طرح کاهش روابط با بریتانیا را تصویب کرد و یکروز بعد نیز شورای نگهبان آنرا تائید کرد.
بریتانیا این اقدام مجلس را تاسف بار خوانده و گفته است که به آن واکنش نشان خواهد داد.
بدنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن از جنبه های احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران اظهار نگرانی شده بود ، بریتانیا و چند کشور دیگر تحریمهای جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشتند.
هشدار پیش از حادثه
این اتفاق در حالی رخ داده است که روز گذشته تعدادی از بسیجیانی که خود را دانشجو می خوانند، از قصد خود برای ورود به سفارت انگلستان و باغ قلهک خبر داده بودند.
در عین حال برخی از شاهدان عینی گفته اند که واکنش نیروهای انتظامی تمایل چندانی برای مواجه با مهاجمان و ممانعت از ورود آنان به محل سفارت و باغ قلهک نداشته اند.
خبرگزاری فارس که به منابع امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک است، در خبری اما از پایان اشغال سفارت بریتانیا و باغ قلهک توسط مهاجمینی که خود را دانشجو می خوانند خبر داده است.
این خبرگزاری همچنین از دستگیری تعدادی از مهاجمین و آزادی شش نفر اتباع خارجی که در داخل سفارت، توسط مهاجمان به گروگان گرفته شده بودند، خبر داده است.
این در حالی است که تارنمای جوان آنلاین که از رسانه های اینترنتی نزدیک به محافل امنیتی است از قصد برگزاری مراسم عزاداری در سفارت بریتانیا در تهران خبر داده است

Ingen kommentarer: