tirsdag den 17. april 2012

4 قطار خالی متروی تهران غرق شدند!


« آب‌گرفتگی شدید تونل‌ها و سه ایستگاه متروی اتفاقاتی بود که دوز پيش بارش بی‌نظیر بهاری در تهران را که به اذعان برخی از مسئولان طی 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده تحت‌الشعاع قرار داد. »
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروي تهران درباره اتفاقات اين روز مي‌گويد: ماجرا با هوشیاری و سرعت عمل افرادی که در ایستگاه مشغول به کار بودند، از طریق بی‌سیم و تلفن همراه به مسئولان منتقل می‌شود و بدین ترتیب موفق شدیم تدابیر لازم را برای مقابله با سیلاب اتخاذ کنیم.
از «علي‌محمد قلي‌ها» می‌پرسیم از زمان شکسته شدن دیوار بتنی تا غرق شدن برخی ایستگاه‌ها چه مدتی سپری شد و قلی‌ها می‌گوید: سرعت سیلاب در برخی قسمت‌ها شاید به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسید و بدین ترتيب طی مدت زمانی حدود 15 دقیقه، آب به ایستگاه شهید حبیب‌الله رسید و برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود 500 هزار متر مکعب آب وارد مترو شده است.
وي ادامه می‌دهد: به محض اين كه از ورود آب به تونل‌ها آگاه شدیم، قطارهای مشغول به کار را در اولین ایستگاه متوقف کردیم و برق ریل‌های سوم (همان خطوط برق فشار قوی که در بین دو ردیف ریل رفت و برگشت واقع شده است و منبع تغذیه قطار‌ها به شمار می‌رود) را قطع کردیم تا خطری متوجه مردم نشود. بعد از این اقدام هم با سرعت عملی مثال‌زدنی مردم را از ایستگاه‌ها تخلیه کردیم و سپس سیستم‌های برق ایستگاه‌ها و پست‌های برق را به سرعت ایزوله و از مسیر خارج کردیم.

وی درباره چگونگی جلوگیری از نشت آب به سایر قسمت‌های خط چهار هم اضافه مي‌كند: از آنجا که ایستگاه شهید حبیب‌الله در خط القعر خط واقع شده است، فرصت مقابله با سیلاب را بدست آوردیم و با زحمت فراوان توانستیم که با گونی چینی مانع از ادامه آبگرفتگی خط شویم که جا دارد از زحمات کلیه کارکنان مترو که تلاش بسیاری در این امر داشتند، تشکر کنم.
از او می‌پرسیم که آیا موفق به تخلیه تجهیزات از مسیر سیلاب شده‌اند که می‌گوید: با هماهنگی مردم و سرعت عمل کارمندان ایستگاه‌ها به گونه‌ای عمل کردیم که شکر خدا هیچ کس آسیبی ندید؛ البته به ایستگاه‌ها و تاسیسات خساراتی وارد شده است که چون تا کنون هنوز تمامی آب جمع شده را تخلیه نکرده‌ایم، ارزیابی خاصی از میزان خسارات وارد شده نداریم اما چهار قطار و همه تجهیزات سه ایستگاه‌مان غرق شده‌اند که منتظریم بعد از تخلیه آب به ارزیابی بهتر شرایط بپردازیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌افزاید: در ایستگاه حبیب الله میزان آبگرفتگی به 18 متر هم رسیده بود که خوشبختانه با تلاشهای بسیاری از دوستانمان در مدیریت شهری مثل شهردار تهران و شهرداران برخی مناطق، الحمدلله میزان این آب را تا کنون ۸ متر کاهش داده‌ایم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این مشکل را رفع كنيم و با لجن‌زدایی و بازسازی تاسیسات، این قسمت از خط را به چرخه خدمات رسانی برگردانیم.

وقتی از وی می‌پرسیم دلیل اصلی رخداد این ماجرای عجیب چیست، می‌گوید: هنوز برای اظهار نظر در این زمینه زود است و باید متظر بمانیم که همه آب‌های جمع شده تخلیه شود تا هم میزان خسارت وارد شده را بررسی و هم این مشکل را ریشه‌یابی کنیم وگرنه هرچه اکنون بگوییم حتما غیرکار‌شناسی خواهد بود و مبنای خاصی نخواهد داشت.
وی در پایان درباره موضوع نشست زمین اطراف دو ایستگاه شهید حبیب الله و استاد معین می‌گوید: این موضوع شایعه نیست بلکه هشداری است که سازمان بحران و مدیریت شهری حسب وظیفه‌اش به ساکنان دور و اطراف این ایستگاه‌ها داده و احتمالات ناگوار ممکنه را اطلاع‌رسانی کرده است. امیدوراریم این اتفاق رخ ندهد و ما هم بتوانیم در اسرع وقت این خط را به روال گذشته برگردانیم

Ingen kommentarer: