onsdag den 8. februar 2012

سرما طی این چند روز در کل اروپا بیش از ۳۶۰ کشته برجا گذاشته،

سرما همچنان جان اروپاییان را می گیرد
ه   بهمن ۱٣۹۰ -  ٨ فوريه ۲۰۱۲


: موج سرما که از حدود ۱۰ روز پیش اروپا را فرا گرفته، هنوز هم قربانیان جدیدی می‌گیرد.

سرما طی این چند روز در کل اروپا بیش از ۳۶۰ کشته برجا گذاشته، از جمله در رومانی که بنا به گزارش وزارت بهداشت این کشور تعداد قربانیان آن به ۳۶ نفر می‌رسد. در مجارستان، ۱۲ نفر طی سه روز گذشته بر اثر سرمای شدید جان باختند. در جمهوری چک نیز دست کم ۲۳ نفر جان خود را بر اثر سرما از دست داده‌اند.

شمار قابل توجهی نیز به علت پایین بودن دمای هوا دچار سرمازدگی در اعضای بدن خود شده و در بیمارستان‌ها بستری شدند.

واسیل، یکی از بی‌سرپناهان گفت: «جعبه‌ها را تخلیه و دستمزد کارم را دریافت کردم، مشروب خریدم و نوشیدم. این کاری بود که با شروع برف و سرما انجام دادم. سرما زده شده بودم به همین دلیل من را به بیمارستان آوردند، همین.»

بالا‌ترین میزان قربانیان سرما به اوکراین با ۱۳۵ کشته مربوط می‌شود. نماینده شورای شهر کی یف گفت: «عزای عمومی اعلام نمی‌کنند، برای اینکه آنوقت باید دنبال مقصر و مسوول آن هم باشند. باید تحقیق شود چه کسانی مسوول مرگ این تعداد هستند »

اروپا از ۳۰ سال گذشته تاکنون چنین سرمایی را شاهد نبوده است. دمای هوا در اسکاتلند منفی ۱۵ درجه سانتیگراد و در آلمان ۱۹ درجه زیر صفر گزارش شده است. در بریتانیا هواپیما‌ها نتوانستند به پرواز درآیند. مدارس بسته شد و مسابقات ورزشی هم به تعویق افتاده‌اند.

عمر بدور، مدیر بخش کاربردی داده‌ها در سازمان جهانی هوا‌شناسی گفت: «نوسانات جوی در قطب از دو تا سه هفته آینده شروع به عادی شدن می‌کنند و احتمالا از هفته آینده، پس از یک ماه، شاهد کاهش سرمای هوا باشیم.»

از سوی دیگر در اوج سرما، مرکز کنترل الکتریسته اروپا در بروکسل، از فرانسه در زمینه مصرف الکتریسیته ارزیابی منفی ارایه کرده است. فرانسوا بولت، مدیر این مرکز گفت: «در فرانسه شوفاژ‌ها برقی است و مصرف الکتریسیته آنها در سرمای شدید، خیلی بالا است.»

در حومه لیون، ساکنان برخی ساختمان‌ها که شوفاژشان از ۱۰ روز پیش از کار افتاده از سرما به خود می‌پیچند.

یکی از ساکنان این ساختمانها گفت: «چنین سرمایی غیرقابل تحمل است. بویژه برای بچه‌ها که مجبورند در گوشه‌ای یا تخت خوابشان باشند. دو- سه پتوی رویشان می‌اندازیم و از جایشان تکان نمی‌خورند.» 

Ingen kommentarer: