torsdag den 23. februar 2012

روزنامه وال استریت ژورنال : پایان همکاری سازنده ایران با آژانس بین المللی انرژی

روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیل رویکرد اخیر جمهوری اسلامی می نویسد، شاید این به منزله نشان دادن پایان همکاری سازنده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. از سوی دیگر مذاکرات اخیر آژانس با ایران در شرایطی انجام شده که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران از نصب 3 هزار سانتریفوژ دیگر و آغاز عملیات غنی سازی 20 درصدی در سایت زیرزمینی فردو خبر داده و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سایت های زیرزمینی را رو به افزایش توصیف کرده بود. فعالیت هایی که همواره مورد نگرانی غرب بوده و یکی از دلایل اصلی شکست مذاکرات هسته ای نیز به شمار می رود.
به هر ترتیب با شکست مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران، اکنون مرحله بعدی در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، گزارش آمانو به شمار می رود که قرار است در هفته های آتی منتشر شود. کارشناسان تاکید دارند که نظر هیات فرستاده آژانس به ایران به طور محسوسی در تعیین لحن این گزارش تاثیرگذار خواهد بود. گزارشی که می تواند زمینه ساز ارجاع دوباره پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت شود. مقامات آمریکایی پیش از این نیز به طور تلویحی اعلام کرده بودند که تا ماه مارس به ایران فرصت می دهند نگرانی ها را تعدیل کند و در صورتی که اقدامی در این زمینه انجام نشود، شورای امنیت پیش رو خواهد بود.
این در حالی است که بنا به گفته شماری از کارشناسان، چین و روسیه به عنوان دو شریک تجاری بزرگ ایران نیز راه دشواری را در مقابل فشار های غرب برای تحریم و ایزوله بیشتر ایران پیش رو دارند. چرا که آنها هم اکنون نیز به دلیل اتخاذ موضع حامی دولت بشار اسد در سوریه و وتوی قطعنامه ها مورد انتقاد قرار دارند. از سوی دیگر روند حاکم بر پرونده هسته ای ایران در یک سال گذشته نیز به گونه ای بوده که اجماع جهانی بیشتری را علیه تهران به همراه داشته و با توجه به شکست مذاکرات، مفر های پکن و مسکو برای شانه خالی کردن از همسویی با سیاست های آمریکا و متحدانش نیز محدودتر شده است

Ingen kommentarer: