søndag den 11. december 2011

لژیون دونر فرانسه برای یک بانوی ایرانی



نازک افشار نشان «لژیون دونر» (شوالیه لیاقت) فرانسه را دریافت کرد

نازک افشار شخصیت برجسته فرهنگی ایران، نشان لژیون دونر (شوالیه لیاقت) فرانسه سال 2011 را دریافت کرد.
این مراسم قرار بود امروز 10 دسامبر 2011 در کاخ الیزه پاریس و یا در وزارت امور خارجه فرانسه برگزار شود اما خانم افشار محل سکونت و خانه تبعیدی خود را برای دریافت این نشان برگزید.
در ابتدای مراسم آقای برنارد پوله تی سفیر سابق فرانسه در ایران به نمایندگی از سوی نیکلا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه سخنان مفصلی را در زمینه ی دو دهه خدمات ارزشمند فرهنگی این بانوی گرانقدر ایرانی بیان کرد.
پس از سخنان نماینده رئیس جمهور فرانسه، نازک افشار در بخشی از سخنانش، احساس خود را برای میهمانان و همکاران خود اینگونه بیان داشت: « بسیار خرسندم که در میان خانواده ی جدیدم در فرانسه این نشان را دریافت میکنم. شبی از شبهایی که در زندان اوین روزگار می گذراندم، به حافظ شاعر گرانقدر ایرانی پناه آوردم و از او درخواست کردم تا پاسخ روشنی دهد، که آیا آزاد خواهم شد و یا سرنوشت من همچون بسیاری اعدام و مرگ خواهد بود. حافظ در جوابم چنین گفت:
ای هدهد صبا به سبا می فرستمت بنگر ازکجا تا به کجا میفرستمت
و آن زمان لحظات سیاهی بود که من خود را در جهنم تصور میکردم. اما اکنون احساس می کنم وجودم را در سرزمین سبا یا بهشت می بینم...
نازک افشار نزدیک به دو دهه در بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران فعالیت داشته است و در این مدت نقش بسیار ارزنده ای در شناساندن فرهنگ و هنر ایران و بویژه معرفی هنرمندان ایرانی به فستیوالهای مطرح بین المللی موسیقی، سینما، تئاتر، عکاسی، نقاشی و... داشته است.
نازک افشار به دلیل حمایت از هنرمندان مستقل و مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، در ماه آگوست 2009 پس از یورش نیروهای امنیتی حکومت ایران به محل سکونتش دستگیر و به اتهام واهی ارتباط با کشورهای بیگانه روانه زندان اوین شد. وی پس از تحمل شرایطی بسیار سخت و دردناک در زندان، سرانجام در پی فشار افکار عمومی جهان آزاد شد و سپس ناچار به ترک وطن گردید.
نازک افشارهم اکنون در بخش ارتباطات وزارت امورخارجه فرانسه نقش با اهمیتی در معرفی فرهنگ و هنر ایران به عهده دارد.
در سالهای اخیر زنان ایرانی نقش بسیار پر رنگ و چشمگیری را در زمینه های گوناگون ایفا کرده اند که از آن جمله می توان به شیرین نشاط، مرجان سرتراپی، آذر نفیسی و... نیز اشاره کرد که افتخارات فراوانی را برای میهنمان به ارمغان آورده اند.

Ingen kommentarer: