torsdag den 19. januar 2012

جدایی نادر از سیمین به اسکار نزدیک تر شد

پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱٣۹۰ - ۱۹ ژانويه ۲۰۱۲

فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی یکی از بخت های اصلی راهیابی به جمع نامزدهای دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی شد.

به گزارش بی بی سی روز هشتم ژانویه از میان ۶۳ فیلم خارجی زبان که در رشته بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان انتخاب شده بود، ۹ فیلم برگزیده شد که فیلم جدایی نادر از سیمین هم به این فهرست راه یافته است.
علاوه بر ایران، فیلم هایی از اسرائیل، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، مراکش، لهستان و تایوان در این مرحله برگزیده شده اند.
انتخاب نامزدهای نهایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۱ در دو مرحله صورت می گیرد.
در مرحله اول کمیته ای شامل صدها عضو ساکن لس آنجلس در فاصله اکتبر تا ۱۳ ژانویه، از میان ۶۳ فیلم، ۶ فیلم را انتخاب می کنند. ۶ انتخاب برتر این گروه به علاوه ۳ فیلم منتخب از سوی کمیته اجرایی جایزه فیلم غیرانگلیسی آکادمی، فهرست کوتاه شده نامزدها را تشکیل می دهد.
این فهرست با انتخاب نهایی تعدادی از کمیته های منتخب در نیویورک و لس آنجلس، در روزهای ۲۰ تا ۲۲ ژانویه به ۵ فیلم تقلیل خواهد یافت.
نامزهای جوایز هشتاد و چهارمین دوره آکادمی روز سه شنبه ۲۴ ژانویه اعلام خواهد شد.
با توجه به برگزیده شدن اثر آقای فرهادی در بخش فیلم های خارجی جایزه معتبر گلدن گلوب و همچنین راهیابی آن به بخش پایانی جوایز بریتانیایی بفتا، بسیاری شانس زیادی را برای دریافت نخستین اسکار سینمای ایران توسط جدایی نادر از سیمین پیش بینی می کنند.
همزمان ویکتوریا نولاند، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی کسب جایزه گلدن گلوب توسط اصغر فرهادی را به این هنرمند ایرانی تبریک گفته است.
خانم نولاند، روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه - ۲۸ دی) گفت: "ما می خواهیم این موفقیت را رسما به اصغر فرهادی تبریک بگوییم."
او همچنین گفت که موفقیت آقای فرهادی "نشانه پیشرفت، غنا و سخت کوشی فرهنگ ایرانی است."
دوشنبه گذشته (۱۶ ژانویه - ۲۶ دی) اصغر فرهادی و پیمان معادی بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین در میان سینماگران مطرح و سرشناس دنیا چون‌ پدرو آلمادوار، مارتین اسکورسیزی، لئوناردو دی کاپریو، جورج کلونی، آنجلینا جولی و براد پیت به روی صحنه رفتند و جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت کردند.
آقای فرهادی بعد از دریافت این جایزه معتبر گفت:"داشتم فکر می کردم که اگر جایزه را گرفتم از چه کسی تشکر کنم، از مادرم، از پدرم، از همسر مهربانم، از دوستان عزیزم؟ از گروه فیلمم؟ اما حالا می خواهم از مردمم بگویم. آنها مردمی دوست داشتنی و به معنای واقعی صلح دوست هستند، متشکرم!"
جوایز گلدن گلوب که یکی از معتبر ترین و مهمترین جوایز سینمایی جهان محسوب می شود از سال ۱۹۴۴ هرسال در آمریکا توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی اهدا می شود.
جدایی نادر از سیمین پیش از این جایزه خرس طلایی بهترین فیلم شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین را نیز دریافت کرده است.
آقای فرهادی همچنین نامزد دریافت جایزه معتبر بفتا در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی شده که معتبرترین جایزه سینمایی بریتانیا محسوب می شود.
حلقه منتقدان لندن، آمریکا، کانادا، ونکوور، لس آنجلس و نیویورک هم این فیلم را به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان خود برگزیده اند.
این در حالی است که در داخل ایران موفقیت آقای فرهادی با واکنش های متفاوتی روبرو شده است.
در حالی که بسیاری از هنرمندان نامی سینمای ایران از این موفقیت ستایش کرده اند، برخی از خبرگزاری ها و سیاستمداران نزدیک به جناح اصولگرا در ایران از "دست دادن" این هنرمند با خانم آنجلینا جولی در حاشیه این مراسم، انتقاد کرده و آن را "مغایر اصول اسلامی و ارزشی" در داخل ایران ارزیابی کرده اند.
اصغر فرهادی برای ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین موانع دشواری را پشت سر گذاشت که مهم ترین آن، لغو مجوز ساخت این فیلم در نیمه راه فیلمبرداری از سوی وزارت ارشاد بود

Ingen kommentarer: